Čirko-Kem: Informace

Program

Doprava

Řeka

Rozpočet

Odkaz Odkaz Odkaz Odkaz

Program

Program, jak jsme ho připravili ještě doma. Najdete u něj i seznam potravin pro osm lidí na dobu plabvy. Hlady jsme netrpěli :-). Zde je odkaz.

Skutečný průběh celé akce najdete dokumentovaný v sekci Deníky.

Doprava

K řece jsme cestovali vlakem. Z Prahy přímým vlakem do Petrohradu. Odsud rychlíkem směr Kostomukša do stanice Sonozero nedaleko osady Voloma.

Zpáteční cesta začala v obci Borovoj, odkud jsme ze stanice Borovaja dojeli na hlavní trať do stanice Ledmozero. Zde jsme přestoupili na rychlík do Petrohradu a v Petrohradě na rychlík do Prahy.

Jak vidíte, spojení je jednodušší, než kdybychom cestovali na Vltavu. :-)

Detaily spojení je možné si doladit v elektronických jízdních řádech našich a ruských vlaků (viz sekce Odkazy.). Jízdenky doporučuji pořídit předem, v létě se v Rusku hodně cestuje a vlaky bývají často vyprodané.

Řeka Čirka-Kem

Řeka Čirka-Kem je dlouhá asi 280 km a rozdělena na čtyři úseky.

První část je těžko přístupná a je pro opravdové příznivce extrémních zážitků. Měla by vést úzkým mělkým korytem s mnoha meandry, které je často zahrazeno padlými stromy. Délka první části je přibližně 50km (tento úsek jsme vynechali).

Druhá část řeky je dlouhá 100km. Začíná u osady Voloma (železniční stanice Sonozero) a končí u levostranného přítoku řeky Mujezerky. Obtížnost je převážně ZWA-ZWB tudíž jde o vodu stojatou až mírně tekoucí.

Řeka z počátku protéká mnoha meandry v nichž by za zvýšeného stavu vody mohl u nezkušených vodáků nastat problém s včasným vybráním zatáčky (my jsme měli poměrně málo vody a tak řeka neměla žádný tah). Dále je nutné dávat velmi dobrý pozor na kmeny pod hladinou, je jich tam celkem dost a v hnědé vodě nejsou téměř vidět. Po cestě je nutné přenést minimálně tři závaly (jejich počet kolísá podle aktuální aktivity místních bobrů). Přenáší se po vyšlapaných cestách na vzdálenost max. 200m. Před přistáním je dobré si vzít na sebe oblečení s dlouhým rukávem a moskytiéru. Zvlášť u některých závalů dovede množství komárů přivést člověka až k hysterii (vystoupili jsme v kraťasech a tričkách bez rukávů). Dále je nutné přejet přes několik jezer. Z naší zkušenosti vyplývá, že na jezerech fouká v 90% proti směru jízdy, z toho důvodu doporučuji vodákům, aby si před většími jezery udělali krátkou pauzu na sváču a čůrání, neb při silnějším protivětru bude každé pádlo zapotřebí. Dalším zpestřením cesty jsou mělké peřejky obtížnosti ZWC až WWI. Je v nich málo vody a jejich splutí připomíná občas dosti náročný slalom (je vhodné se předem dohodnout s háčky, která že strana je to ta levá apod.).

Třetí část začíná na soutoku Mujezerky a Čirko-Kemu a končí u osady Borovoj a měří 100km. Na tomto úseku je již možné spatřit nějaké ruské vodáky, kteří sjíždějí většinou pouze tuto část řeky. Úsek začíná nejobtížnějším místem na řece, peřejí Kryvoj (WWIII-WWIV). Prohlédnutí předem nutné!! Za vyššího stavu lze projíždět mírně vpravo od středu podkovy, jinak doporučuji najíždět při levém břehu a proskočit mezi kameny do šikmého válce pod podkovou. Následuje takřka nekonečný úsek ZWA. Druhá polovina třetí části je protkána mnoha peřejemi obtížnosti WWI-WWII (poměrně jednoduché splutí, na konci některých úseků velké vlny, za vyššího stavu nutné prohlédnout předem). Popis řeky (viz sekce Odkazy) trochu přehání a je zbytečně podrobný, do většiny peřejí lze za normálního stavu najet bez prohlížení a reagovat až na místě (platí pro posádky které mají na palubě min. jednoho velmi zkušeného vodáka s praxí získanou na divoké vodě, ne na Berounce apod.).

Čtvrtá část začíná u osady Borovoj a končí ústím Čirko-Kemu do Kemu. Tato část je celá obtížnosti ZWA a většinu úseku by mělo tvořit vzdutí přehrady na Kemu. Vodácky zřejmě nezajímavé (tento úsek jsme vynechali).

Obtížnosti jsou psané pro naložený raft se čtyřčlennou posádkou a nízký stav vody. Na březích bylo vidět, že je obvyklé, aby bylo v řece i o 30cm více vody než jsme měli my. V tom případě je druhý úsek řeky bez mělčin a objeví se v něm několik lehkých peřejí do WWII. Ve třetím úseku můžou nastat obtíže a peřeje označené v popisu řeky (viz sekce Odkazy) jako obtížné doporučuji prohlédnout!!

Detaily (např. popis řeky) si můžete najít pod příslušnými linky v sekci Odkazy.

Máme tu taky soubor .kmz pro uživatele programu Google Earth.

V následující tabulce jsou odkazy na mapy řeky a širokého okolí v měřítku 1:100 000. Každý soubor má cca 2,8 MB.

A-1 A-2 A-3
B-1 B-2 B-3
C-1 C-2 C-3

Rozpočet

Rozpočet se skládal ze společné a individuální části.

Společná část rozpočtu  zahrnovala cenu jízdenek, víz, potravin na přípravu teplých snídaní a večeří po celou plavbu, dále cenu expedičních triček a některých dalších drobností. Díky mírnému přebytku jsme mohli ze společných peněz částečně uhradit i nocleh v Petrohradě.

Společná část rozpočtu byla 12 000,-Kč na osobu, celkem tedy 96 000,-Kč.

Individuální část rozpočtu  zahrnovala náklady na jídlo po dobu přepravy k řece a od řeky a na studené jídlo přes den po celou plavbu. Jídlo jsme si povětšinou vezli z domova. Kromě toho si většina z nás vyměnila na začátku pobytu 100,- Euro a téměř nikdo to nedokázal utratit.

 

Design © Tomáš Hruš 2006